Lach eens naar het vogeltje!
01 maart 2017
Camera’s zijn niet meer weg te denken in onze maatschappij vandaag de dag. Er ligt een groot netwerk van cameratoezicht over ons land en er zijn meer telefoons met camerafunctie dan inwoners. Hiermee kan alles wat je wilt maar ook (of: vooral) wat je niet wilt worden vastgelegd. Voorbeelden te over, dus laat ik de inkopper over een hoogblonde zangeres van AOW-gerechtigde leeftijd aan de lezer.
Deze maatschappelijke ontwikkeling is relatief nieuw. Dit in tegenstelling tot de discussie of verontwaardiging over de bijtelling van de auto van de zaak. Die is van alle tijden, al zolang deze bestaat. De bijtelling voor het privégebruik lijkt voor de ondernemer of werknemer steeds weer te werken als een rode lap op een stier.
Iedereen kent ze wel: De verhalen op een feestje over hoe de bijtelling succesvol kan worden omzeild door achteraf de rittenregistratie op te maken of hoe belachelijk het is dat je moet bijtellen voor een bus met grijs kenteken (met dubbele cabine, lederen bekleding, dure geluidsinstallatie met dvd-schermen en strakke velgen). Daarnaast bepaalt de bijtelling voor de auto van de zaak in grote mate de autoverkopen in Nederland. De Mitsubishi Outlander PHEV was niet aan te slepen en kort na de introductie leek het alsof de Tesla (een auto van ruim € 100.000) werd weggegeven bij een aantal Airmiles.
Maar wat heeft de bijtelling nu te maken met camera’s, zult u zich wellicht afvragen? Dat zal ik u uitleggen. De camera’s bleken een grote bedreiging voor de “gefabriceerde” kilometeradministratie teneinde de bijtelling te ontwijken. U werd geflitst bij De Efteling, bij de Ikea op zondag of bij Hazeldonk richting België op zwarte zaterdag. Als u dan bij de Belastingdienst had aangegeven dat u uw auto van de zaak niet voor privédoeleinden gebruikte, had u iets uit te leggen. Met grote regelmaat zijn notoire ontduikers op deze manier tegen de flitslamp gelopen en bij het volgende feestje bleef het oorverdovend stil.
Op het verkeerde moment op de verkeerde plek zijn, kan dus behalve een boete voor te hard rijden ook nog tot leiden tot een flinke fiscale correctie. Ik heb zelfs meegemaakt dat een gefotografeerde bestuurder niet alleen bij de Belastingdienst maar ook aan zijn vrouw mocht uitleggen wat hij op dat late tijdstip op de A2 bij Utrecht deed terwijl zij dacht dat hij op kantoor in Breda aan het overwerken was. Een echtscheiding mocht aan het lijstje consequenties worden toegevoegd.
Deze cameraregistratie kan dus erg verstrekkende gevolgen hebben en juist op dat laatste punt heeft de Hoge Raad een oordeel geveld. Zij heeft 24 februari jongstleden besloten dat het cameragebruik in dit kader een te grote inbreuk op de privacy is. Het is namelijk geen incidentele vastlegging in een openbare ruimte, maar in de praktijk blijkt het een systematische verzameling, bewerking en opslag van deze gegevens. Dat de beelden voor andere doeleinden zoals verkeersovertredingen, controle APK, MRB of verzekering zijn gemaakt doet daar niet aan af. De correctie of naheffing in verband de bijtelling mag dan ook niet meer volledig zijn gebaseerd op de ANPR-camera’s. U kunt in dit kader dus weer gerust lachen naar het vogeltje!