Spring naar content

Deelnemerscommunicatie wordt door de Wet Toekomst Pensioenen belangrijker.

28 januari 2025

Als werkgever zorg je niet alleen voor een goede pensioenregeling, maar ook voor doorgroeimogelijkheden, een goede werk-privébalans en een prettige werksfeer. Goed werkgeverschap betekent niet alleen steun bieden bij ziekte of arbeidsongeschiktheid, maar ook hulp bij financiële keuzes voor later. Hoe zorg jij ervoor dat jouw medewerkers graag bij jou blijven werken?

Je werknemers hebben tijdens de opbouwperiode volop keuzes om het pensioen zo goed mogelijk op hun persoonlijke situatie aan te laten sluiten. Op pensioendatum zijn de keuzes “reuze” zoals een nabestaandenpensioen op maat, hoog/laag constructie, eerder met pensioen, later met pensioen etc. etc. Werknemers hebben online inzicht in hun pensioen en kunnen eventuele keuzes doorgeven.

In de praktijk blijkt deze informatie niet voldoende. Daarom is het van belang dat u uw werknemers regelmatig een persoonlijke één op één begeleiding aanbiedt. Een paar momenten zoals bij indiensttreding, 15 jaar voor pensioendatum en 3 jaar voor pensioendatum zijn voor alle werknemers belangrijk. Dit zorgt voor pensioenbewustzijn en helpt werknemers bij het maken van de keuzes die bij hun persoonlijke financiële situatie past.

Daarnaast weten we uit ervaring dat de werknemers geïnformeerd willen worden over impactvolle life events, zoals kinderen krijgen, bij overlijden of echtscheiding.

Kortom, communicatie naar werknemers is een belangrijke secundaire arbeidsvoorwaarden geworden.

Wij kunnen u hierbij helpen.

Lidwien Bastiaansen- Diepstraten